Codzienna praca naszych administratorów, oparta na bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami, spotyka się z wieloma pytaniami na tematy dotyczące zamieszkiwania na naszych osiedlach. Postaramy się już po raz kolejny odpowiedzieć na te, zadawane najczęściej.
Mam awarię - co robić?
Awaria może zdarzyć się w domu lub poza nim, w korytarzu czy piwnicy. Najpierw należy możliwie dokładnie sprawdzić co się stało. Jeśli sprawa nie jest pilna, prosimy o powiadomienie o niej spółdzielni w godzinach pracy. Jeżeli sprawa jest pilna należy najpierw sprawdzić na jaki numer alarmowy warto w danej sprawie zadzwonić. Dyżurujący hydraulik dostępny jest pod numerem 502 461 626. Warto też sprawdzić naszą stronę internetową www.mam.jur.pl - są tam informacje, które pomogą skontaktować się z odpowiednią osobą – administratorem danego domu.
Kiedy awaria zostanie usunięta?
MSM stara się usunąć ją jak najszybciej, ale zdarzają się sytuację, gdy nie jest to zależne tylko od nas - np. gdy usunięcie awarii zależy od pogody lub zatrudnienia zewnętrznej ekipy wykonawczej. Zdarzają się sytuacje, gdy sąsiad nie wpuszcza nas do swojego mieszkania co utrudnia pracę ekipie remontowej i wydłuża czas prowadzenia naprawy (nie mamy prawa wejść do niczyjego mieszkania bez jego zgody), chyba, że wejście jest konieczne w asyście policji.
Co się dzieje gdy nie podałem odczytów liczników?
Do obliczeń muszą być podane dane, dlatego w miejsce rzeczywistych danych pracownik wstawia wyniki odczytów z ostatniego okresu obliczeniowego. Gdy pracownik wstawia te dane zamiast rzeczywistych, jest możliwe, że przy obliczeniach czynszu mogą być zastosowane za duże lub za małe wartości. Wtedy może pojawić się sytuacja, że będą mieli Państwo bardzo dużą dopłatę. Dlatego ważne jest terminowe podawanie prawdziwych odczytów, aby niepotrzebnie za dużo nie płacić. Niektóre osoby, np. wynajmujący, często zaniżają odczyty liczników i potem po odczycie zgodnym ze stanem faktycznym powstaje duża niedopłata.
Co robić gdy nie zgadzam się z opłatą?
Najpierw należy dokładnie sprawdzić stan liczników oraz dane będące podstawą wyliczeń. Jeśli są one zgodne z rzeczywistością, a opłata nadal wydaje się być nieprawidłowa - prosimy o kontakt ze spółdzielnią.
Co znaczy zapis "NADPŁATA" lub "NIEDOPŁATA"?
Po każdym okresowym rozliczeniu np. liczników wody może dojść do sytuacji, że Państwo zapłacili za dużo, lub za mało. Informujemy o tym Państwa prosząc jednocześnie aby w następnym rachunku:
- zmniejszyli Państwo następną wpłatę o sumę podaną jako NADPŁATA,
- zwiększyli Państwo następną wpłatę o sumę podaną jako NIEDOPŁATA.
W ten sposób stan rachunków zostanie wyrównany.
Dlaczego w ogóle istnieje konieczność montażu urządzeń pomiarowych?
Przyrządy pomiarowe zainstalowane na grzejnikach umożliwiają określenie indywidualnego zużycia ciepła przez każdego z użytkowników. Uproszczonym tego uzasadnieniem jest zdanie: "Kto płaci za to co zużywa - zużywa automatycznie mniej". Celem przedsięwzięcia jest oszczędność energii przy ogrzewaniu budynków i równoczesne zachowanie komfortu. Poprzez rozliczenie kosztów ogrzewania na podstawie indywidualnego zużycia można, bez większych inwestycji, doprowadzić poprzez zmianę w zachowaniu odbiorców ciepła do znacznej oszczędności energii.
Dlaczego podzielnik zamontowany jest na ¾ wysokości grzejnika?
Szczegółowo sprawę wysokości montażu podzielnika kosztów reguluje punkt 6.3 normy PN EN 835.
Najlepszym miejscem lokalizacji podzielnika są te punkty powierzchni grzejnej, gdzie wartość wskazania najdokładniej odzwierciedla ilość oddanego ciepła. Są to miejsca do których czynnik grzewczy (ciepła woda) dociera po przebyciu 25% swojej całkowitej drogi, zazwyczaj jest to 75% wysokości grzejnika i 50% szerokości.
Myszkowska Spółdzielnia Mieszkaniowa kilka lat temu zrezygnowała z używania podzielników cieczowych, w których elementem wskazującym jest ampułka zawierająca ciecz o określonym, stałym składzie chemicznym i stałych parametrach fizycznych, umieszczona na tle skali. Podstawowym argumentem przemawiającym za tą decyzją były nieprecyzyjne odczyty i co za tym idzie, niesprawiedliwe naliczanie kosztów. W okresie letnim, mimo iż nie grzeją grzejniki, zwiększała się liczba kresek wskazujących zużycie na podzielniku cieczowym. Powyższe zjawisko to tzw. letnie parowanie. Każdy podzielnik działający na zasadzie parowania dyfuzyjnego, czyli cieczowy, ma naddatek cieczy na to właśnie parowanie. W podzielnikach montowanych w MSM przeznaczono na ten proces 5 kresek, ale na skutek różnych warunków np. nasłonecznienie lokalu w okresie wyłączonych grzejników, ilość odparowanej w podzielniku cieczy nie zawsze była jednakowa.
W związku z tym zainstalowano podzielniki elektroniczne, bardzo precyzyjne i odporne na zmienne warunki nie wynikające z bezpośredniego poboru ciepła.
Grudzień 2012